DRUKUJ
2016-02-06

Zadania gminy

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
 
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
 
  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  4. działalności w zakresie telekomunikacji;
  5. lokalnego transportu zbiorowego;
  6. ochrony zdrowia;
  7. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  8. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  9. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  10. edukacji publicznej;
  11. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  12. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  13. targowisk i hal targowych;
  14. zieleni gminnej i zadrzewień;
  15. cmentarzy gminnych;
  16. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnegomagazynu przeciwpowodziowego;
  17. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  18. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  19. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  20. promocji gminy;
  21. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  22. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
 
Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
 
Gmina może wykonywać również zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa oraz administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tych jednostek.